روستای عالم کلا لفور

معرفی روستای عالم کلا لفور

روستای عالم کلا لفور

معرفی روستای عالم کلا لفور

طبقه بندی موضوعی

۸ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

مازرونی گپ

شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۶ ق.ظ

مازرونی گپ (آشنایی با لغات مازندرانی):

اوقات و زمانها به زبان مازندرانی 

اِسا(esa):حالا،اکنون

دِسا(desa):قبلا"

صِواحی(sevahi):صبح

چاشت(chasht):ظهر

نِماشون(nemashon):غروب

شُو(sho):شب

چاشتِ گِدِر(chashte geder):موقع ناهار

پِه نماز(penemaz):عصر

شونیشت(sho nisht):شب نشینی

پِر توم نیه(per tom niheh):دقایقی نیست،خیلی وقت نیست


۰ نظر ۱۱ مهر ۹۴ ، ۱۱:۵۶

پیش‌بینی هوش انسان با اسکن مغزی

شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۲ ق.ظ

1444746122474_0.jpgدانشمندان علوم اعصاب دانشگاه ییل با استفاده از اسکن‌های اف‌ام‌آر‌آی توانسته‌اند دقیقا هوش افراد را پیش‌بینی کنند.اگر اثر انگشت می‌تواند افراد را به صورت فردی شناسایی کند، تصور کنید که اثر مغز چه کارهای را می‌تواند انجام دهد، مثلا انسان شما چطور فکر کرده و چه میزان باهوش است.دانشمندان اسکن اف‌ام‌آر‌آی 126 بیمار را در «پروژه کانکتوم بشر» که کنسرسیومی برای کمک به طراحی نقشه مغز انسان است، بررسی کرده و اتصالات استواری را شناسایی کردند که دقیقا "هوش سیال" یا استدلال انتزاعی را پیش‌بینی می‌کردند.محققان دریافتند که هر چه نواحی خاصی در مغز بیشتر با یکدیگر گفتگو کنند، احتمال این امر که فرد با سرعت بیشتری اطلاعات را پردازش و استنتاج کند، بیشتر است. به عنوان مثال، ارتباط قوی بین لوب‌های پیشانی و آهیانه‌ای که هر دو با عملکردهای سطح بالا ارتباط دارند، بطور دقیقی نمره هوش بالا را پیش‌بینی می‌کرد.دانشمندان این ارتباطات مغزی منحصر بفرد را به اثر انگشت تشبیه کرده و متذکر شدند که این شبکه‌ها، افراد را در بسیاری از موارد با دقت نسبتا کاملی شناسایی می‌کردند. این نقشه‌های ارتباطات ذهنی ممکن است در آینده برای پیش‌بینی رفتار و یا برنامه‌های آموزش و پرورش و بهداشت مناسب برای هر فرد به کار گرفته شوند.مغز هر انسان نقشه اتصالات منحصر بفردی را تولید می‌کند و شفاف نمودن این ارتباطات، یک امر پیچیده و مرموز است که دانشمندان علوم اعصاب تازه شروع به درک آن کرده‌اند.
۰ نظر ۱۱ مهر ۹۴ ، ۱۱:۵۲

غدیر چشمه همیشه جوشان

جمعه, ۱۰ مهر ۱۳۹۴، ۰۸:۵۹ ب.ظ

عیدغدیر،عیدولایت است.فرخنده روزی که در آن خداوند بالاترین و بهترین نعمت خویش یعنی نعمت  ولایت را بر بشر ارزانی فرمود.غدیر چشمه جوشان معرفت است .هرآنکه از آن آب نوشد هرگز دچار انحراف نخواهد شد.

عید غدیر روز اکمال دین است و بی سبب نیست که شیعیان عالم این روز را جشن می گیرند. عالمی های ولایتمدار نیز در این روز برای عرض تبریک به منزل سادات محل می روند و سادات نیز ضمن پذیرائی از ایشان با دادن عیدی به آنها این روز را برای همه به ویژه برای خردسالان و نوجوانان به روزی یادمانی و دوست داشتنی تبدیل می نمایند.


۰ نظر ۱۰ مهر ۹۴ ، ۲۰:۵۹

درمان آسیب‌های قلبی با هیدروژل‌ها

جمعه, ۱۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۳۲ ق.ظ

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا دریافته‌اند که محبوس کردن سلول های بنیادی در هیدروژل می‌تواند به آن‌ها در تکثیر و ارتقای توانایی قلب آسیب‌دیده در پمپاژ خون کمک کند.سلول‌های بنیادی با قابلیت کمک به ترمیم عضلات آسیب‌دیده، به عنوان ابزاری برای بازسازی اندام بدن شناخته شده‌اند، اما توانایی‌های بالقوه آن‌ها بویژه در قلب هنوز به طور کامل شناسایی نشده است که یک دلیل آن می‌تواند این باشد که درصد کمی از سلول‌های بنیادی در این روند زنده می‌مانند.به گفته ماریا راسل آبراهام، دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز، بیشتر سلول‌های بنیادی تزریق شده توسط ضربان قلب به ریه ها فرستاده می‌شوند و قبل از چسبیدن به دیواره اعضا، دفع می‌شوند.علاوه بر آن، سوخت و ساز سلول‌های بنیادی به محض آماده شدن آن‌ها برای تزریق کاهش می‌یابد، فرآیندی که شامل حرکت دادن آن‌ها از محفظه‌های کشت به داخل یک حلال بوده و باعث می‌شود آن‌ها در صورت متصل نشدن به بافت، در عرض چند ساعت بمیرند.محققان در حال بررسی راههای جدید برای غلبه بر محدودیتهای درمانی سلول‌های بنیادی مانند تزریق حباب‌های سلولی exosome - ماژول‌های ارتباطی کوچکی که توسط سلول ترشح می‌شوند - به جای خود سلول‌ها یا حتی اتخاذ یک رویکرد تفنگ ساچمه‌ای و تزریق بیش از یک میلیارد از این سلول‌ها هستند. اگرچه آن‌ها بر این باورند که یک روش دقیق‌تر، بهترین راه به سمت جلو محسوب می‌شود.به گفته محققان، اگر بتوان سلول‌های کمتری را سریعا پس از حمله قلبی تزریق و آن‌ها را به تکثیر پس از پیوند ترغیب کرد، می‌توان شکل‌گیری زخم را محدود کرده و با رشد مجدد عضلات جدید قلب، به موفقیت بیشتری دست یافت.محققان یک هیدروژل تولید کرده‌اند که برای حفظ بهتر سوخت و ساز، عملکردها و سلامت سلول‌های بنیادی در زمان تزریق آن‌ها طراحی شده است. این امر به معنی ترکیب سرم - یک مایع غنی از پروتئین در خون که حامل همه چیزهای مورد نیاز برای بقای سلول است - با اسید هیالورونیک است که یک مولکول موجود در سلول‌های ماتریس محسوب می‌شود و در قلب وجود دارد.تجربیات آزمایشگاهی نشان داده که سلول‌های بنیادی جنینی و بالغ موجود در هیدروژل با نرخ نزدیک به 100 درصد زنده ماندند و طی چند روز به تکثیر شدن ادامه دادند.یکی دیگر از یافته‌های امیدوار کننده این بود که سلول‌های بنیادی مذکور به نمایش فاکتورهای رشد بیشتری نسبت به سلول‌های بنیادی عادی پرداختند که سبب ترمیم عضلات قلب می‌شوند.تزریق هیدروژل‌های مملو از سلول به قلب موش زنده نشان داد که حدود 73 درصد از سلول‌های بنیادی زنده ماندند که در مقایسه، تنها 12 درصد از سلول‌های تزریق با محلول همیشگی دوام آوردند. طی هفته‌های بعد، سلول های مبتنی بر هیدروژل، تکثیر شدند در حالی که دیگر سلولها از نظر تعداد کاهش یافتند. محققان دریافتند که سلول‌های هیدروژل، بهره‌وری پمپاژ خون در بطن چپ را تا 15 درصد در طول چهار هفته پس از تزریق افزایش دادند اما در مقایسه این میزان برای سلول‌های عادی، هشت درصد بود.این محققان حتی گزارش کردند که تزریق هیدروژل به تنهایی، عملکرد قلب و میزان عروق خونی در منطقه حمله قلبی را ارتقا می‌بخشد.

۰ نظر ۱۰ مهر ۹۴ ، ۱۰:۳۲

قربان در عالم کلا

پنجشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۴ ب.ظ

عید قربان پاک ترین عیدها است ،عید سر سپردگی و بندگی است. عید بر آمدن انسانی نو از خاکسترهای خویشتن خویش است. عید قربان عید نزدیک شدن دل هایی است که به قرب الهی رسیده اند. عید قربان عید برآمدن روزی نو و انسانی نو است .به همین مناسبت امروز روستای عالم کلا لفور غرق سرور و شادی و مملو از جمعیت است. عالمکلائی ها غیر مقیم از فرصت تعطیلات به دست آمده بهره برده و به دیدار اقوام و آشنایان آمده اند.یکی از مراسمات مهم اهالی در این روز مبارک انجام قربانی به درگاه خداوند متعال است.آنها بخشی از گوشت قربانی شان را به افراد نیازمند اعطا می کنند.از دیگر اعمال پسندیده  عالمی ها در این روز می توان به زیارت اماکن متبرکه و اهل قبور و عمل پسندیده صله ارحام اشاره نمود.

۰ نظر ۰۲ مهر ۹۴ ، ۱۲:۱۴

1434953140066_2.jpgکار ساخت کاوشگر بعدی سوخت هسته‌ای ناسا که قرار است در سال 2020 به سیاره سرخ ارسال شود، آغاز شده و از هوش بیشتری نسبت به مریخ‌نورد کنجکاوی برخوردار خواهد بود.سیستم کلی این مریخ‌نورد سنگین‌تر است. چرخ‌های این کاوشگر سنگین‌تر بوده و بدنه آن کمی بلندتر شده است. مهندسان این پروژه قصد دارند سیستم تحرک مریخ‌نورد را تغییر داده و چگونگی تعامل آن را با زمین بررسی کنند.چیزی که گروه مارس 2020 مستقیما با آن مواجه هستند، موضوع چرخ‌ها است. کاوشگر کنجکاوی با ساییدگی و پارگی بر روی چرخ‌هایش درگیر بوده است.از دیگر نکات قوت این کاوشگر آینده، برخورداری از دستگاههایی در مریخ است که نسبت به کنجکاوی از سرعت بسیار بیشتری بر روی زمین پیچیده این سیاره برخوردار خواهد بود.با نصب یک پردازنده خارجی برای اجرای الگوریتم ناوبری خودکار، مریخ‌نورد مارس 2020 می‌تواند حرکت کرده و زمان کمتری را صرف فکر کردن در مورد حرکت کند.به گفته مهندسان، اجرای این تغییرات و اقدامات دیگر، راندمان ماموریت را از میزان 55 تا 80 درصدی کاوشگر کنجکاوی تا 95 درصد برای ربات مارس 2020 افزایش داد.
۰ نظر ۰۲ مهر ۹۴ ، ۱۲:۰۹

مهر در روستای عالم کلا لفور

چهارشنبه, ۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۲ ق.ظ

هم زمان با آغاز فصل پاییز و شروع ماه مهر،دانش آموزان و دانشجویان روستای عالم کلا لفور سال  جدید تحصیلی خود را آغاز نمودند و تنها مدرسه ی روستا،دبستان نبوت کار آموزشی خود را از سر گرفت.گفتنی است که امسال برای نخستین بار پایه ششم ابتدایی در این روستا دایر گردید.کمی تعداد دانش آموزان (ناشی از مهاجرت و کاهش زاد و ولد) موجب گردیده است تا پایه های بالاتر تحصیلی در این روستا دایر نبوده و دانش آموزان به ناچار برای ادامه تحصیل روانه ی روستای مجاور و یا مهاجرت به شهر گردند،که متأسفانه این امر علاوه بر افت تحصلی دانش آموزان منجر به تشدید پدیده شوم مهاجرت از روستا به شهر می گردد.  

۰ نظر ۰۱ مهر ۹۴ ، ۱۱:۲۲

ثبت سلفی با قاشق

چهارشنبه, ۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۱ ق.ظ


1442829898335_00.jpgمهندسان در آمریکا قاشق جدیدی ارائه داده‌اند که امکان ثبت تصویر سلفی را سر میز صبحانه فراهم می‌کند.این قاشق سلفی توسط شرکت Cinnamon Toast Crunch ارائه شده و در واقع یک چوب سلفی است که انتهای آن به شکل قاشق بوده و می‌تواند تا 76.2 سانتی‌متر گسترش یابد، به طوری که افراد با استفاده از آن می‌توانند هنگام خوردن وعده غذایی، سلفی بگیرند.برای استفاده از این قاشق سلفی، کاربران باید بلوتوث گوشی هوشمند را روشن کنند تا گزینه white remote شناسایی شود.یک دگمه خاکستری‌رنگ، تصاویری را بر روی تلفن‌های اندروید می‌گیرد و همچنین دگمه‌ای دیگر امکان گرفتن تصاویر را با ابزار iOS فراهم می‌کند.سفارش‌دادن این قاشق بر روی سایت شرکت آمریکایی مجانی است اما هزینه حمل‌ونقل به عهده مشتری خواهد بود.
۰ نظر ۰۱ مهر ۹۴ ، ۱۱:۰۱