روستای عالم کلا لفور

معرفی روستای عالم کلا لفور

روستای عالم کلا لفور

معرفی روستای عالم کلا لفور

طبقه بندی موضوعی

۱۵ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

تقویم تبری

چهارشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۱ ق.ظ

تقویم باستانی تبری برگرفته ازگاه شماری ایرانی کهن و از گونه خراجی بوده که تا امروز در میان مردم استان مازندران و روستای عالم کلا لفور به یادگار مانده است و قدیمی ترهای روستا هنوز هم از این تقویم استفاده می کنند.این گاه شماری، دومین گاه شماری خراجی در زمان ساسانیان است و این تقویم دارای دوازده ماه، سی شبانه روز و پنج شبانه روز پِتِک است.این پنج شبانه روز جزء روزهای سال به حساب نمی آید و جالب آنکه شامل اولین تا پنجمین روز نوروزی است.در این پنج روز که اوج شادی و  دید و بازدید نوروزی به حساب می آید، کار کشاورز و دامدار رنگ و بوی بهاری می گیرد و از فعالیت کشاورزی خبری نیست،از این رو این پنج روز سال را که گاه شادی و شور است جزء عمر کاری حساب نکرده و چنین نتیجه می گیریم که نیاکان مان برای شادی نوبهاری و دید و بازدید این روزها اهمیت قائل بودند و از طرفی چون کار و روابط کاری با تقویم محاسبه می شد و این پنج روزجزء سال نبود، پس کار و قول و قرار کار نیز به تأخیر و تعویق نمی افتاد.

۰ نظر ۳۱ تیر ۹۴ ، ۱۱:۲۱

تولید داروی درمان آلزایمر با ویروس فاضلاب

چهارشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۳ ق.ظ



1437390408468_10.jpgدانشمندان ویروسی را در فاضلاب کشف کرده‌اند که با استفاده از آن نوعی داروی منحصر‌به‌فرد را برای درمان بیماری‌هایی مانند پارکینسون، آلزایمر و کروتزفلد جاکوب (CJD) ارائه داده‌اند.نتایج بدست‌ آمده از آزمایش‌های انجام‌شده بر روی داروی تولیدشده از این ویروس نشان داد این دارو می‌تواند پلاک‌های موجود در موش‌های مبتلا به آلزایمر یا پارکینسون را تجزیه کند و حافظه و توانایی‌های شناختی حیوانات را ارتقا دهد.نتایج امیدوارکننده بدست‌آمده از موش‌ها و میمون‌ها بدین معناست که سازنده امریکایی این دارو به نام شرکت داروسازی NeuroPhage می‌تواند آزمایش بر روی انسان‌ها را شروع کند و این آزمایش‌های بالینی اوایل سال‌ آینده میلادی آغاز خواهند شد.به نظر می‌رسد این دارو انواع مختلف پلاک‌های دخیل در بیماری‌های مغزی انسان را هدف قرار داده و نابود می‌کند.پلاک‌ها خوشه‌هایی از پروتئین‌های معیوب هستند که به تدریج انباشت‌ شده و چسبناک می‌شوند. این پلاک‌ها نورون‌ها را از بین برده و موجب اختلال در حافظه و بروز دیگر ناتوانی‌های ذهنی می‌شوند. انواع مختلف پروتئین‌های معیوب در بیماری‌های مختلف مغزی دخیل هستند.آزمایشات نشان داده داروی جدید سطوح پلاک‌های آمیلوئید بتا و انباشت‌های پروتئین تائو را کاهش می‌دهد که این پلاک‌ها و انباشت‌ها در بروز بیماری آلزایمر دخیل‌اند. این دارو همچنین انباشت‌های پروتئین alpha-synuclein را نابود می‌کند که گمان می‌رود در بروز بیماری پارکینسون دخیل‌اند.آزمایش‌ها همچنین نشان داده‌اند داروی جدید می‌تواند خوشه‌های معیوب ترانس‌تیرتین را هدف قرار دهد که این خوشه‌ها قلب و کلیه را مسدود می‌کنند. این دارو علاوه بر این، انباشت‌های پروتئین پریون و عامل نوعی بیماری ناتوان‌کننده عصبی موسوم به CJD را هدف قرار می‌دهد.کروتزفلد یاکوب (CJD) یک بیماری عصبی و کشنده تحلیل‌برنده مغز انسان است که در اثر پریون‌ها ایجاد می‌شود. این بیماری در دهه 1920 توسط دو عصب‌شناس آلمانی به نام‌های هانس گرهارد کروتزفلد و آلفونس ماریا یاکوب توصیف شد.این بیماری مردان و زنان را به نسبت مساوی در حدود 60 سالگی گرفتار می‌کند. بیماران دچار علائم روانی و رفتار مبهمی می‌شوند که پس از هفته‌ها و ماه‌ها به زوال عقل پیش‌رونده منتهی می‌شود و اغلب با حرکات غیرطبیعی بدن و اختلال دید همراه است.جزئیات این موفقیت علمی در مجله Molecular Biology ارائه شده است.
۰ نظر ۳۱ تیر ۹۴ ، ۱۰:۵۳

با ورود یک سامانه هوای ناپایدار به استان مازندران از عصر دیروز (یکشنبه94/4/28) بارندگی در روستای عالم کلا لفور آغاز گردید و آرام آرام بر شدت آن افزوده گردید و در نیمه شب و صبح امروز (دوشنبه94/4/29) حالت سیلابی به خود گرفت.اگرچه ریزش باران این رحمت الهی موجب کاهش بیش از ده درجه ای دما و سیراب شدن مراتع و مزارع شد اما متأسفانه بر اثر طغیان رودخانه بابلک(ناشی از بارندگی بیش از حد باران در بالا دست) بخشی از مزارع شالیزاری حاشیه رودخانه تخریب و یا به شدت آسیب دید و خسارات فراوانی به صاحبان مزارع شالیزاری وارد گردید.همچنین بر اثر این بارندگی سیل آسا از صبح امروز آب لوله کشی روستای عالم کلا لفور نیز قطع گردید.

۰ نظر ۲۹ تیر ۹۴ ، ۱۵:۵۶

سنگ فرش خیابانهای بهشت

شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۰ ق.ظ

در روزگاری دور،مرد ثروتمندی زندگی می کرد.چون زمان مرگش فرا رسید به خداوند گفت: خدایا! می دانی که من این ثروت را از راه درست و حلال به دست آورده ام،پس اگر رخصت فرمایی من چند شمش طلا را با خود به آن جهان ببرم! و خداوند به او اجازه داد.چند ساعت بعد...مرد خود را در جلوی دروازه بهشت یافت با چمدانی پر از شمش طلا!نگهبان بهشت وقتی کارت ورودی مرد را دید به او گفت:داخل این چمدان که با این زحمت با خود حمل می کنی چیست ؟مرد گفت: اجازه آن را قبلا" گرفته ام. نگهبان گفت: چمدان را باز کن، سپس داخل چمدان را نگاهی کرد و وقتی چشمش به شمش های طلا افتاد با تمسخر و تعجب گفت: چی! سنگ فرش خیابان؟! سپس اجازه ورود مرد را صادر کرد و گفت: بفرمایید.مرد همچنان که با زحمت زیاد چمدان را با خود حمل می کرد وارد بهشت شد و در نهایت حیرت دید که تمام سنگ فرش بهشت پوشیده از شمش طلا می باشد!

۰ نظر ۲۷ تیر ۹۴ ، ۱۱:۱۰

روستای عالم کلا لفور در قاب تصویر

پنجشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۴:۵۹ ب.ظ

روستای عالم کلا لفور در قاب تصویر:                                                  روستای عالم کلا لفورکوچه پس کوچه های روستای عالم کلا لفور

۱ نظر ۲۵ تیر ۹۴ ، ۱۶:۵۹

پارادوکس رفاه و امنیت در شهر و روستا

پنجشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۴۳ ب.ظ

سالهاست که روستائیان دغدغه مهاجرت به شهرها را داشته و دارند و هدف این کارشان را رسیدن به رفاه و امنیت وآسایش بیشتر اعلام می دارند و این در حالی است که همین اینان با فروش خانه ، زمین و احشام خویش و...رهسپار شهر می شوند. آنجاست که با واقعیت های موجود در زندگی شهری روبرو می شوند.ترافیک،سر و صدای زیاد،آلودگی هوا ومهم تر ازهمه کمبود محبت وعاطفه در شهر است که آنها بهای طبیعت بکر و زیبای روستای خویش را در می یابند.بهای با هم بودنها وبا هم کار کردن ها در مزارع و شالیزارها و باغها دیگر پارک و فضای سبز شهری اغنا کننده طبع لطیف و روح بی آلایش آنان نیست و آپارتمانهای کبریتی مانند شهری زندانی بزرگ برای آنها به شمار می رود.این مردمان علیرغم سکونت در شهر به موطن اولیه خود (روستا) می اندیشند.آن هنگامی که با آواز گنجشکان سر از خواب بر می داشتند و از سر چشمه سارها آب می نوشیدند و در دامنه دشت و کوه و جنگلهای انبوه با درختان سر به فلک کشیده در کنار جویباران و آبشاران به کار و فعالیت مشغول بودند.و هنگام غروب با جسمی خسته اما روحی سرشار از عشق و امید به فرداهای روشن به منزل می رسیدند وبا نوای بلبلان به خواب می رفتند و سکوت شب هنگام روستا برایشان دیگر یک رویاست.و اینجاست که این غریبان دور از وطن گاهی اوقات تماشای شالیزارها ،آواز پرندگان ورقص برگها و درختچه ها در نسیم روح بخش و جان فزا و شنیدن نوای مرد هیزم شکن در جنگل دوردست را بر تماشای ساختمانهای سربه فلک کشیده و شیک و مجلل و مغازه های پر زرق و برق و ماشین ها ودر یک کلمه شهر و شهر نشینی ترجیح داده و به مبدأ خود (روستا) بر  می گردند.این پدیده مهاجرت معکوس نام دارد،مهاجرتدوبارهروستائیان شهرنشین از شهر به روستا.

 

۰ نظر ۲۵ تیر ۹۴ ، ۱۵:۴۳

نخستین چسب شکل پذیر جهان برای تعمیر همه چیز

پنجشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۲:۴۴ ب.ظ



1436873594807_3.jpgتعدادی از طراحان و دانشمندان مواد در لندن یک چسب جدید را تولید کرده‌اند که در تعمیر و اصلاح وسایل، معجزه می‌کند.چسب دستی شکل‌پذیر Sugru می‌تواند برای هر تعمیر چیزی از وسایل خانگی گرفته تا کفش و سایر اجسام مورد استفاده قرار بگیرد.این چسب نه تنها جایگزینی پایدار برای چسب‌های تفنگی داغ و ابرچسب‌های سمی است، بلکه با تغییر شکل از چسب به شکل لاستیک، یک ماده چسبنده را ارائه کرده که از قدرت کافی برای پیوند ایمن همه چیز از آلومینیوم، فولاد، سرامیک، شیشه و چوب گرفته تا بیشتر پلاستیک‌ها و لاستیک‌ها برخوردار است.ایده این چسب از ذهن جین نی دولچائوینتیگ، طراح محصول ایرلندی متولد شده که ابتدا آن را در دوره کارشناسی ارشد خود در کالج سلطنتی هنر در لندن تصور کرده بود.این ایده باعث شد که وی با گروهی از متخصصان سیلیکون یک محصول جدید بسازند. Sugru در زبان ایرلندی به معنی بازی است. این ماده منعطف از سیلیکون ساخته شده و پس از قالب‌گیری و جامد شدن، از حالت خمیری به بافت لاستیکی تغییر شکل می‌دهد.اگرچه این چسب زیست‌تجزیه‌پذیر نیست، اما بطور کامل غیر پتروشیمی و با فرآیند ترکیب کم انرژی و با گرمای کم تولید شده است.ویژگیهای بادوام Sugru به این معنی است که تحت هر شرایطی از داخل فریزر گرفته تا زیر دوش داغ و از داخل باغ گرفته تا محیط بیرون کاملا محکم و چسبنده باقی می‌ماند. این چسب کاملا ضد آب و مقاوم به گرما بوده و می‌تواند به عنوان دستگیره و آویز یا حتی برای پر کردن سوراخهای کفش به کار گرفته شود.
۰ نظر ۲۵ تیر ۹۴ ، ۱۴:۴۴

کرچال(ماشین سنتی بافندگی)

دوشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۶:۰۲ ب.ظ

در گذشته های نه چندان دور حتی تا اوایل پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در هر منزل مسکونی اتاقی و یا مکانی به نام کرچال وحود داشت،که در آن ادوات مربوط به کرچال نصب بود و در آن زنان و دختران سخت کوش روستای عالم کلا لفور به کار بافتن می پرداختند.هر کرچال دارای قسمت  های مختلفی بود از آن جمله نُوعِرد، دست چو، لینگ لَتی، سلام علک، شُونِه، وَرد، مَکو، ماسرِه، مَتی، چِنگِوم و...

بانوان ساعی عالم کلا در غالب ایام سال در کنار کارهای دیگرشان بخشی از روزشان را در کرچال می گذراندند و انواع بافتنی های زیبا را خلق می نمودند.چادرشب،گلیج(گلیم)،شَمَد،سفره بخشی از هنرنمایی بانوان هنرمند روستای عالم کلاست که هر بیننده ای را به تحسین وا می دارد.
بعدها عده ای از اهالی به فکر ساخت کرچال دستی افتادند.کرچال دستی در واقع نوع متحرک  کرچال بود که  قابلیت نصب و قرار دادن در هر مکانی با کمترین فضا را داراست و توسط درودگران ماهر روستا با مهندسی هر چه تما م تر ساخته می شد.در حال حاضر یکی دو مورد از این نوع کرچال هنوز در روستا ی عالم کلا لفور موجود است.
متأسفانه در حال حاضر کار با کرچال دیگر منسوخ شده  است و به ندرت در سال می توان کار بافتن با کرچال را در روستای عالم کلا لفور به نظاره نشست. 

۰ نظر ۲۲ تیر ۹۴ ، ۱۸:۰۲

پرچم های ایران از گذشته تاکنون

دوشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۵:۴۸ ب.ظ
پرچم های ایران از گذشته تاکنون:

پرچم زمان کوروش کبیر 559 سال پیش از میلاد
 
 تاریخچه پرچم های ایران از گذشته تا کنون+عکس

درفش کاویانی
 
تاریخچه پرچم های ایران از گذشته تا کنون+عکس

پرچم در دوره شاه طهماسب

 
تاریخچه پرچم های ایران از گذشته تا کنون+عکس

دوره شاه صفی دوم

 
تاریخچه پرچم های ایران از گذشته تا کنون+عکس

دوره نادرشاه

 
تاریخچه پرچم های ایران از گذشته تا کنون+عکس

دوره علی قلی شاه عادل

تاریخچه پرچم های ایران از گذشته تا کنون+عکس

دوره آقا محمدخان قاجار
 
تاریخچه پرچم های ایران از گذشته تا کنون+عکس

دوره محمد شاه قاجار

 
تاریخچه پرچم های ایران از گذشته تا کنون+عکس

دوره ناصرالدین شاه
تاریخچه پرچم های ایران از گذشته تا کنون+عکس

دوره رضاخان و پسرش (پهلوی)
 
تاریخچه پرچم های ایران از گذشته تا کنون+عکس

دوره حاضر (جمهوری اسلامی ایران)

 
تاریخچه پرچم های ایران از گذشته تا کنون+عکس

۰ نظر ۲۲ تیر ۹۴ ، ۱۷:۴۸

وِشنا رِه خِرِش نَوِنِه خوبه لِه رِ بالش نَوِنِه: آدم گرسنه اهمیتی به خورشت غذا نمی‌دهد و آدم خواب آلود اهمیتی به بالشت نمیدهد.(برای انجام کار بهانه نیاور)                        

 اسب پیغوم پِه جو نَخِرنِه: با پیام فرستادن برای اسب اسب جو نمی خورد.(کار خودت را باید خودت انجام دهی.)

بَپتِه خربزه نصیب شال بُونِه: خربزه رسیده نصیب شغال می شود(چیز خوبی نصیب کسی شده که لیاقتش را نداشته است.)

بینجِ وَر  وَرمِز او خِرنِه: کنار برنج، علف هم آب میخورد(کسی که با چسبانیدن خود به بزرگی برای خودش شهرتی به هم بزند و به این طریق امرار معاش کند.)

پلا احمدِشه فاتحه مَمّدِ: پلوی احمد را می خوری وبرای محمد فاتحه می خوانی!(از کسی که به تو نیکی کرد تشکر نمی کنی ولی از دیگری تشکر می کنی.)

۱ نظر ۱۹ تیر ۹۴ ، ۱۴:۳۲