روستای عالم کلا لفور

معرفی روستای عالم کلا لفور

روستای عالم کلا لفور

معرفی روستای عالم کلا لفور

طبقه بندی موضوعی

۱۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

کولک

دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۱۱ ب.ظ

گل پر

یکی از گیاهان خودرو که در منطقه ییلاقی اسپرز (سکونتگاه تابستانی اهالی روستای عالم کلا لفور) می روید گُل پَر یا همان کُولِک است. این گیاه دارویی که در فصل بهار می روید دارای بوی معطـر بوده و اهالی با چیدن آن و خشک کردن دانه های آن از پودرش به عنوان چاشنی برخی غذاها استفاده می کنند. آنها همچنین معتقدند با  دود کردن دانه های آن می توان  جلوی چشم زخم را گرفت

۰ نظر ۲۴ خرداد ۹۵ ، ۱۹:۱۱

جملات تکان دهنده ی دکتر علی شریعتی درباره قرآن

يكشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۰۳ ب.ظ

قرآن کتابی است که با نام خدا آغاز می شود و با نام مردم پایان می پذیرد. کتابی آسمانی است اما ــ بر خلاف آنچه مؤمنین امروزی می پندارند و بی ایمانان امروز قیاس می کنند ــ بیشتر توجهش به طبیعت است و زندگی و آگاهی و عزت و قدرت و پیشرفت و کمال و جهاد!کتابی است که نام بیش از ۷۰ سوره اش از مسائل انسانی گرفته شده است و بیش از ۳۰ سوره اش از پدیده های مادی و تنها ۲ سوره اش از عبادات! آن هم حج و نماز! کتابی است که شماره آیات جهادش با آیات عبادتش قابل قیاس نیست …کتابی است که نخستین پیامش خواندن است و افتخار خدایش به تعلیم انسان با قلم… آن هم در جامعه ای و قبایلی که کتاب و قلم و تعلیم و تربیت مطرح نیست.این کتاب از آن روزی که به حیله دشمن و به جهل دوست لایش را بستند، لایه اش مصرف پیدا کرد و وقتی متنش متروک شد، جلدش رواج یافت و از آن هنگام که این کتاب را ــ که خواندنی نام دارد ــ دیگر نخواندند و برای تقدیس و تبرک و اسباب کشی بکار رفت، از وقتی که دیگر درمان دردهای فکری و روحی و اجتماعی را از او نخواستند، وسیله شفای امراض جسمی چون درد کمر و باد شانه و … شد و چون در بیداری رهایش کردند، بالای سر در خواب گذاشتند و بالاخره، اینکه می بینی؛ اکنون در خدمت اموات قرارش داده اند و نثار روح ارواح گذشتگانش و ندایش از قبرستان های ما به گوش می رسد،قرآن! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته ام که هر وقت در کوچه مان آوازت بلند می شود همه از هم می پرسند” چه کس مرده است؟ “چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا تو را برای مردگان ما نازل کرده است. قرآن! من شرمنده توام اگر تو را از یک نسخه عملی به یک افسانه موزه نشین مبدل کرده ام. 


۰ نظر ۲۳ خرداد ۹۵ ، ۱۹:۰۳

رشد منفی جمعیت در روستای عالم کلا لفور

جمعه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۰۷ ب.ظ

نگاه به تعداد زاد و ولد و مرگ و میر سال گذشته (سال 1394 خورشیدی) در روستای عالم کلا لفور بسیار نگران کننده می باشد. تولد یک نفر آن هم در منطقه لودشت در برابر بدرود حیات گفتن هشت نفر در روستا به خوبی گویای رشد منفی جمعیت در این روستاست.مهاجرت قشر جوان از روستا به همراه کاهش زاد و ولد در روستا دست در دست هم داده تا اکنون شاهد رشد منفی جمعیت و پیری جمعیت در روستا باشیم که پیامدهای منفی آن بسیار بوده و متأسفانه اگر هم این وضع ادامه یابد دیری نمی پاید که باید نام این روستا را تنها و تنها در کتابهای تاریخی یافت!.

۰ نظر ۲۱ خرداد ۹۵ ، ۱۹:۰۷

رموز پیشرفت

پنجشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۴۷ ب.ظ

حکیم بزرگ ژاپنی روی شن ها نشسته و در حال مراقبه بود...مردی به او نزدیک شد و گفت: مرا به شاگردی بپذیر.حکیم با انگشت خطی راست بر روی شن کشید و گفت: کوتاهش کن!مرد با کف دست نصف خط را پاک کرد.حکیم گفت: برو یک سال بعد بیا.یک سال بعد باز حکیم خطی کشید و گفت: کوتاهش کن!مرد این بار نصف خط را با کف دست و آرنج پوشاند.حکیم نپذیرفت و گفت: برو یک سال بعد بیا.سال بعد باز حکیم خطی روی شن کشید و از مرد خواست آن را کوتاه کند. مرد این بار گفت: نمی دانم و از حکیم خواهش کرد تا پاسخ را بگوید.حکیم خط بلندی کنار آن خط کشید و گفت حالا کوتاه شد.این حکایت، یکی از رموز فرهنگ ژاپنی ها را در مسیر پیشرفت نشان می دهد.نیازی به دشمنی و درگیری با دیگران نیست. با رشد و پیشرفت تو، دیگران خود به خود شکست می خورند. به دیگران کاری نداشته باش؛ کار خودت را درست انجام بده.با کوتان کردن دیگران ما بلند نمی شویم و برعکس، بازتاب رفتار ما باعث کوتاهی مان می شود....

۰ نظر ۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۸:۴۷

عالم کلا دیار سرسبزی

دوشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۳۰ ب.ظ

عالم کلا

۰ نظر ۱۷ خرداد ۹۵ ، ۱۹:۳۰

پرواز آزمایشی موفق هواپیمای خورشیدی

يكشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۳۷ ب.ظ


یک خلبان آزمایشی با موفقیت توانست یک پیش‌ساز هواپیمای خورشیدی را برای شرکت Luminati Aerospace LLC به پرواز در بیاورد که قصد دارد ناوگانی از پهپادها را برای ارائه خدمات اینترنت هوایی به چهار میلیارد نفر در سراسر جهان ارائه کند.این پرواز آزمایشی در کارخانه دفاعی سابق نورث‌روپ گرومان لانگ‌آیلند انجام شد که پیش از این در آن هواپیماهای نظامی ساخته می‌شد.خلبان رابرت لوتز هواپیمای " VO-Substrata " را به مدت 20 دقیقه در نخستین پرواز آزمایشی عمومی آن به پرواز درآورد. بر روی بال‌های این هواپیمای سفید رنگ که حدود 13 متر طول دارند، سلول‌های خورشیدی کار گذاشته شده است.نمونه اولیه این هواپیما توسط یک خلبان کنترل شد اما شرکت لومیناتی در نهایت به ساخت پهپادهای بدون سرنشینی خواهد پرداخت که در فواصل 18 کیلومتر و بیشتر پرواز خواهد کرد. این شرکت امیدوار است کار ساخت این پهپادها را تا پایان سال جاری آغاز کند.لومیناتی سال گذشته 3.4 میلیون دلار برای بدست آوردن 16.3 هکتار زمین‌های نروث‌روپ گرومان پرداخت کرده بود و اعلام کرده بود که قصد دارد نسل بعدی پهپادها را در آن بسازد.به گفته سازندگان، هدف این شرکت از استفاده از فناوری‌های ترکیب کننده انرژی خورشیدی با مهار انرژی باد و استفاده از مواد کامپوزیت برای ساخت هواپیمای فوق محکم و بسیار سبک، تولید پهپادهایی است که بطور دائمی در هوا باقی می‌مانند.

هواپیمای خورشیدی  

۰ نظر ۱۶ خرداد ۹۵ ، ۱۸:۳۷

پنهان در مه

شنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۳۵ ب.ظ

مه

گرفته مه همه ی جاده را مشخص نیست

که صاف می شود آیا هوا؟مشخص نیست

چطور باید از این راه مه گرفته گذشت

از این مسیر که یک ردّ پا مشخص نیست


۰ نظر ۱۵ خرداد ۹۵ ، ۱۷:۳۵

قرق شکنی در اسپرز

شنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۴۲ ب.ظ

همزمان با چهارده خرداد خورشیدی برابر با 10 وَهمِنِه ماه تبری مراسم قُرُق شکنی در منطقه ییلاقی اسپرز برگزار شد و دامداران و چوپانان روستاهای عالم کلا ،کالی کلا و رئیس کلا لفور با احشامشان وارد مرتع ییلاقی اسپرز شدند تا چند ماه ای را در این چراگاه ییلاقی اتراق نمایند. گفتنی است امسال به دلیل مناسب بودن نزولات جوی این چراگاه به مراتب وضیعت مناسب تری نسبت به سالهای قبل دارد.

اسپرز

۰ نظر ۱۵ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۴۲

لوش

سه شنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۰۸ ب.ظ

کمی قبل تر از این،نه خبری از دیوارهای بلند و کوتاه دور خانه های روستا بود و نه خبر از دروازه های فلزی بعضا" رنگ و رو رفته!بلکه دور هر خانه ای پرچینی بود چوبی و دروازه ای بود چوبی به نام لوش.

لُوش:دروازه ای بود چوبی و شطرنجی شکل که از نرده های چوبی ساخته می شد و قابلیت چرخش 90 تا  180 درجه را داشت که اکنون می توان آن را در برخی مراتع جنگلی روستا مشاهده نمود. 

لوش 

۰ نظر ۱۱ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۰۸

ظرایف ادبی

دوشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۳۷ ب.ظ
گاهی با مسائلی در زندگی روبرو می‌شویم که آن‌ها را «هایل» می‌دانیم اما به واقع حقیقت امر چگونه است و این مسائل تا چه حد «هایل» هستند؟برای درک بهتر آن سراغ معنای کلمه می‌رویم. میان کلمه «هایل»  با «حایل» تفاوت وجود دارد و نباید این دو را با یکدیگر اشتباه گرفت. کلمه «حایل» با «ح» حطی است؛ به معنای آنچه میان دو چیز واقع می‌شود و مانع اتصال آن‌ها باشد:
«پرده چه باشد میان عاشق و معشوق     سد سکندر نه مانع است و نه حایل»
(غزلیات سعدی)
اما «هایل» با «ه» هوز، صفت است؛ به معنای «ترسناک، هولناک» 
حافظ در شعر خود می‌گوید:
«شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل    کجا دانند حال ما سبک‌باران ساحل ها» 
۰ نظر ۱۰ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۳۷