روستای عالم کلا لفور

معرفی روستای عالم کلا لفور

روستای عالم کلا لفور

معرفی روستای عالم کلا لفور

طبقه بندی موضوعی

۸ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

خداحافظ اسپرز

يكشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۵، ۰۸:۴۱ ب.ظ

در واپسین روزهای آبان ماه با سردشدن ناگهانی هوا چوپانان این آخرین ساکنان آبادی ییلاقی اسپرز بالاجبار آن را به قصد سرزمین های گرمتر ترک نمودند تا اسپرز حدود شش ماه را تقریبا" در سکوت سپری کند.به امید آنکه در بهار پیشرو نیز اسپرز سرسبزتر از سالهای قبل گردد. 

اسپرز

۰ نظر ۳۰ آبان ۹۵ ، ۲۰:۴۱

محققان در سنگاپور موفق به طراحی و تولید نوعی فوم جدید و نازک شدند که می‌تواند باعث خنک شدن ساختمان‌ها و وسایل نقلیه شود.این فوم جدید می‌تواند رقیب سرسختی برای مواد عایقی موجود در بازار باشد.این ماده که به مواد مرکب آئروژل معروف است، عایقی بسیار عالی در برابر حرارت بوده که عملکرد آن 2.6 برابر بهتر از یک عایق معمولی است.این محصول جدید که تا اوایل سال 2017، روانه بازار خواهد شد، می‌تواند تا 80 درصد از سر و صدای خارج نیز جلوگیری کند که این میزان  30 درصد بیشتر از نمونه‌های معمولی است.این فوم از آئروژل سیلیکا و چند مواد افزودنی دیگر ساخته شده است.این فوم همچنین انعطاف پذیر بوده و می‌تواند فشارهای زیاد یا بارهای سنگین را تحمل کند.

۰ نظر ۳۰ آبان ۹۵ ، ۲۰:۳۴

در عالم کلا

پنجشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۵، ۰۸:۵۷ ب.ظ

uhgl

۰ نظر ۱۳ آبان ۹۵ ، ۲۰:۵۷

بوق سگ

پنجشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۵، ۰۸:۲۲ ب.ظ

ریشه ی اصطلاح بوق سگ

پاسداری از بازارها در قدیم کاری با اهمیت و درخور توجه بود. نگهبانان بازار در گذشته از ابتدای شب (دم اذان مغرب) تا هنگامه صبح (بعد از اذان صبح) موظف به نگهبانی از بازار بوده و دائم در طول بازار در حال گشت زنی بودند.اما از آنجا که بازار بسیار بزرگ و امکان بازبینی همه جای آن ممکن نبود، نگهبانان، سگ‌هایی درنده و گیرنده داشتند که به «سگ بازاری» موسوم بودند. این سگان غیر از مربی خود هر جنبده‌ای را مورد حمله قرار داده و پاچه می‌گرفتند.از این رو با نزدیک شدن وقت غروب و بسته شدن درب‌های بازار و طبیعتاً ول شدن سگ‌های بازاری، نگهبانان در بوقی بزرگ که از شاخ قوچ درست می‌شد و صدایی بلند و گسترده داشت می‌دمیدند که یعنی در حال باز کردن سگان و رها کردنشان در بازار هستیم.به این بوق که 3 بار با فاصله زمانی مشخصی نواخته می‌شود «بوق سگ» می‌گفتند.افراد با شنیدن بوق سگ از بازار خارج می‌شدند. امروزه هرگاه فردی تا دیر وقت به کار مشغول باشد و یا دیر به خانه برگردد می‌گویند تا بوق سگ کار کرده یا خارج از خانه بوده است. 


۰ نظر ۱۳ آبان ۹۵ ، ۲۰:۲۲

نام روستا

شمال

جنوب

شرق

غرب

عالم کلا

عالم کلا

قلعک

لُووَشت

بازی کلا

کالی کلا

خِطُوسی

روآرکلا

وَریم

تِسی کلا

اوبِن(آنون)

تِسی کلا

آهِه

تِسی کلا

رئیس کلا

رئیس کلا

سنگ چالک

آهِه

رئیس کلا

لُری کلا

امام کلا(شاهکلا)

کِنِس خامن

کَلِس

شورکَش

نِسُوم

مرزیدره

جافچال،نِسوم

خُمارکَش

اُوجی چال

لُووَشت

 

۰ نظر ۱۲ آبان ۹۵ ، ۲۱:۴۵

لامپ زنده‌ای که دی‌اکسیدکربن هوا را می‌بلعد

چهارشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۵، ۰۹:۰۶ ب.ظ

شیمی‌دانان فرانسوی برای اولین‌بار با تلفیق تکنولوژی و طبیعت موفق به ساخت لامپ جاذب دی‌اکسیدکربن موجود در هوا شدند.به نقل از اینهبیتت، لامپ زیستی جدید که قابل استفاده در خیابان و پارکینگ است، همزمان با روشنایی محیط اطراف، گاز دی‌اکسیدکربن را با استفاده از ریزجلبک‌های زنده موجود در مخزن جذب می‌کند.انرژی مورد نیاز برای روشنایی این لامپ شگفت‌انگیز از فعالیت فوتوسنتز جلبک‌ها تامین می‌شود. همچنین جلبک‌ها نیز برای زنده ماندن از گاز دی‌اکسیدکربن موجود در هوا استفاده می‌کنند.محققان فرانسوی پس از آزمایش میزان کارایی لامپ زیستی دریافتند که هر لامپ در طول دوره زمانی یک ساله حداقل یک تن کربن را از هوا جذب می‌کند. این مقدار معادل فعالیت ۱۵۰ تا ۲۰۰ درخت در یک سال است.محققان فرانسوی معتقدند که موافقت دولت و تامین بودجه برای تولید انبوه این لامپ،قطعا"یک روش کارآمد برای مقابله با پدیده گرمایش زمین خواهد بود.

۰ نظر ۱۲ آبان ۹۵ ، ۲۱:۰۶

ساخت و ساز های جدید آری یا نه؟

پنجشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۵، ۰۷:۴۵ ب.ظ

این روزها اگر به برخی از نقاط روستای عالم کلا لفور سر بزنید شاهد ساخت و سازهای جدید مسکن در آن خواهید بود که این امر می تواند نوید بخش سر زندگی و پیشرفت روستا باشد.اما در کنار این نوید بخشی نباید نگرانی های پیرامونی آن را از یاد برد.نخست آنکه متأسفانه ساخت و سازهای جدید چندان قرابتی با بافت سنتی روستا ندارد ناهماهنگی که هیچ کس پاسخگوی آن نبوده و بر آن نظارتی نمی کند.!! دوم آنکه اگر این ساخت و سازها توسط خوش نشین ها باشد بی تردید ره آورد آن پدید آمدن فاصله طبقاتی و ناهنجاریهای فرهنگی خواهد بود،معضلاتی که امروز کمتر کسی از آن آکاه است. 

۰ نظر ۰۶ آبان ۹۵ ، ۱۹:۴۵

لنگه کفش

پنجشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۵، ۰۷:۳۹ ب.ظ

گاندی رهبر فقید هندوستان با قطار در حال مسافرت بود، به علت بی توجهی، یک لنگه از کفشهای نوی او که به تازگی خریده بود از پنجره ی قطار بیرون افتاد. گاندی بلافاصله لنگه ی دیگر کفشش را هم بیرون انداخت.مسافران با تعجب علت این کارش را پرسیدند.او با لبخندی رضایت بخش گفت: «یک لنگه کفش نو برای من بی مصرف است، ولی اگر کسی یک جفت کفش نو پیدا کند مطمئنا خیلی خوشحال خواهد شد!»


۰ نظر ۰۶ آبان ۹۵ ، ۱۹:۳۹