روستای عالم کلا لفور

معرفی روستای عالم کلا لفور

روستای عالم کلا لفور

معرفی روستای عالم کلا لفور

طبقه بندی موضوعی

۱۲ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

عالم کلا دیار سبز

پنجشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۴:۴۹ ب.ظ

سبز

۰ نظر ۳۱ تیر ۹۵ ، ۱۶:۴۹

گوسفندان، دستیارانی مهم برای گوگل

پنجشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۴:۴۸ ب.ظ

گوگل برای  تصویربرداری از جزایر فارو واقع در دانمارک، در مناطقی که فرکانسش در دسترس نیست، از گوسفندان کمک میگیرد دوریتا داهل اندرسن که در جزایر فارو متولد شده و زندگی میکند، از عدم دسترسی به جزیره اش در جستجوگر Google street view، خسته شده و در پایان با نصب دوربینهایی که 360 درجه ای بوده و با باتریهای خورشیدی کار می کنند بر روی 5 گوسفندی که به شکلی آزاد در این جزیره زندگی میکنند، چاره ای برای این مسئله یافته است.دوربینهای نصب شده به گوسفندان در این جزیره در اقیانوس اطلس شمالی که نامش را نیز از گوسفندان گرفته است، عکس هایی گرفته و آنها را به همراه مختصات GPs، به اندرسن ارسال میکند. اندرسن نیز با بارگذاری این عکسها در برنامه Google street view، زیبایی های جزیره فارو را به تمامی جهان نشان می دهد.در جزایر فارو که حدود 50 هزار تن جمعیت دارد، نزدیک به 80 هزار گوسفند می باشد.

ببعی
۰ نظر ۳۱ تیر ۹۵ ، ۱۶:۴۸

نمد و نمد مالی

جمعه, ۲۵ تیر ۱۳۹۵، ۰۴:۳۷ ب.ظ

نمدمالی از ابتدایی ترین شیوه های نساجی است که گفته می شود ابتدا در آسیای میانه به وجود آمد . از دوره نو سنگی مردمی که با پشم سر و کار داشته اند، نمد را می شناختند . اسناد و مدارک چینی 2300 پیش از میلاد درباره پادری٬زره و سپر نمدی خبر می  دهد . در گورهای عصر مفرغ ٬ درآلمان نمدهایی پیدا شده که تاریخ آن به 1400 پیش از میلاد می رسد. و اما در روستای مان عالم کلا نیز تا همین اوایل انقلاب اسلامی مردم از نمد به عنوان قرش منازلشان استفاده می کردند اگر چه به صورت محدود از قالی نیز استفاده می گردید، البته هنوز هم می توان در انباری بیشتر اهالی نمد را مشاهده نمود.گفته می شود نمد خاصیت ضد روماتیسمی داشته و جاذب رطوبت بوده و برای مناطق مرطوبی همانند اینجا مناسب است. در قدیم در اوقات معینی از سال مردم با تهیه پشم و پاک نمودن آن استادان نمد مال را برای درست کردن نمد به خانه شان می آوردند.دیدن صحنه های درست کردن نمد برای همگان به ویژه کودکان جالب و دیدنی بود!.اساتید نمدمالی غالبا" اهل کوهستانهای آمل و نور بودند،اتفاقا" نیای بزرگ صادقی های عالم کلا ((محمد صادق)) نیز یکی از نمدمالان اهل لاریجان آمل بود که در همین عالم کلا ازدواج نمود و ماندگار شد .فرزندان و نوادگان وی نیز در کنار مشاغل دیگر به کار نمدمالی پرداخته و علاوه  بر روستای مادری شان عالم کلا به روستاهای دور و نزدیک دیگر برای نمد مالی می رفتند.

۰ نظر ۲۵ تیر ۹۵ ، ۱۶:۳۷

جوجه اردک‌ها هم افکار انتزاعی دارند!

جمعه, ۲۵ تیر ۱۳۹۵، ۰۳:۵۴ ب.ظ
دانشمندان دانشگاه آکسفورد نشان داده‌اند که جوجه اردک‌های تازه متولد شده می‌توانند مفاهیم "مشابه" و "متفاوت" را درک کنند و این کار را از کودک انسان سریعتر انجام می‌دهند.این نخستین بار است که توانایی یک موجود غیرانسان در یادگیری تمایز قائل شدن بین مفاهیم رابطه‌ای انتزاعی بدون هیچ گونه آموزش اولیه‌ به نمایش در آمده است.جوجه اردک‌ها و سایر حیوانات جوان معمولا طی نوعی یادگیری موسوم به نقش‌پذیری یاد می‌گیرند که مادر خود را شناخته و دنبال او راه بیفتند. این توانایی 15 دقیقه پس از تولد رخ می‌دهد.نقش‌پذیری یک شکل نیرومند از یادگیری است که به جوجه‌ اردک‌ها اجازه می‌دهد هر گونه جسم متحرک را دنبال کنند.
اردک
۰ نظر ۲۵ تیر ۹۵ ، ۱۵:۵۴

شیر آش پزون

جمعه, ۱۸ تیر ۱۳۹۵، ۰۶:۳۲ ب.ظ

امسال نیز همچون سال قبل، روز بعد از عید سعید فطر مراسم شیر آش پزون در روستای خِرکاک (چند روستا بالاتر از روستای عالم کلا لفور) برگزار گردید.در این مراسم که با حضورجمعی از اهالی دهستان لفور و مشتاقان فرهنگ اصیل مازندرانی برگزار گردید تنی چند از هنرمندان معروف استان  به هنرنمائی  پرداختند. در حاشیه این مراسم نیز برخی از آداب و سُنن این دیار نظیر پخت غذاهای محلی،تِلِم زنی و تعدادی از صنایع دستی این منطقه به نمایش گذاشته گردید.امیدواریم نظیر این مراسم که گامی موثر درجهت حفظ و احیای فرهنگ چندین هزار ساله مان می باشد در دیگر نقاط لفور و مازندران  برگزار گردد.

شیرآش پزون

۰ نظر ۱۸ تیر ۹۵ ، ۱۸:۳۲
محققان دانشگاه ملبورن استرالیا بهترین نمونه ربات چوبان با قابلیت برنامه‌ریزی خودکار و امکان حمل بار را طراحی و تولید کردند.سترالیا بدلیل داشتن مزارع بسیار بزرگ و دشت‌های بی‌پایان بهترین منطقه برای پرورش گاو است. یکی از مهمترین مشکلات گاوداران استرالیا محدودیت افراد ماهر در کنترل و جمع‌آوری گاوها هنگام ارسال به مراتع و جمع‌آوری مجدد گله‌های چند ۱۰ ‌هزاری است.خوشبختانه تکنولوژی به کمک گاوچرانان استرالیایی آمده و این‌بار ربات هوشمند گاوچران با قابلیت‌های بسیار پیشرفته مثل سیستم کنترل خودکار، قابلیت برنامه‌ریزی برای انتقال گاوها در مزارع مربوطه به صورت پشت‌سرهم، حمل بار و امکان جمع‌آوری گله از مراتع ساخته شده است.  برای ساخت ربات SwagBot مسائلی همچون قیمت تمام‌شده مناسب، هزینه نگهداری پایین، قابلیت مانور و توان حرکتی بالا و نصب باتری‌های قدرتمند رعایت شده است.سیستم حرکتی این ربات در هر چرخ مستقل عمل می‌کند و حداکثر سرعت آن بین 15 تا 20 کیلومتر در ساعت است.محققان در طول دوره آزمایشی توانستند بدون استفاده از نیروی انسانی ماهر یک گله گاو بزرگ را به مرتع بفرستند و دوباره جمع‌آوری کنند. در واقع شکل ظاهری ناشناخته ربات باعث ترس گاوها شده و با این ویژگی می‌توان به سرعت گله را جمع‌آوری کرد.
گاو
۰ نظر ۱۸ تیر ۹۵ ، ۱۷:۴۶

عالم کلا سرزمین زیبائی ها

شنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۱ ب.ظ

عالم کلا

۰ نظر ۱۲ تیر ۹۵ ، ۱۲:۰۱

تمر روستائی زیبا در جوار عالم کلا

شنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۸ ق.ظ

تمر

۱ نظر ۱۲ تیر ۹۵ ، ۱۱:۵۸

نمائی از سد البرز

يكشنبه, ۶ تیر ۱۳۹۵، ۰۲:۲۶ ب.ظ

سدالبرز

۰ نظر ۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۴:۲۶

شیوع تب برفکی در اسپرز

شنبه, ۵ تیر ۱۳۹۵، ۰۲:۱۹ ب.ظ

از آبادی اسپرز واقع در بخش زیراب شهرستان سوادکوه خبر می رسد که دامهای مستقر در آنجا مبتلا به بیماری ویروسی تب برفکی شده اند و متأسفانه برخی از آنها بر اثر این بیماری تلف شده اند.نکته جالب آنکه غالب این دامها پیش از این بر علیه هم این بیماری واکسینه شده بودند! و نکته جالب تر از آن اینکه مسئولین دامپزشکی از شیوع این بیماری مهلک اظهار بی اطلاعی می کنند مشخص نیست که این عزیزان  در اداره محترمه شان مشغول به چه کاری هستند؟!

۰ نظر ۰۵ تیر ۹۵ ، ۱۴:۱۹