روستای عالم کلا لفور

معرفی روستای عالم کلا لفور

روستای عالم کلا لفور

معرفی روستای عالم کلا لفور

طبقه بندی موضوعی

۱۲ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

شیلان کشی

جمعه, ۱۶ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۵۱ ب.ظ

گرمای بیش از حد هوا به همراه کمبود شدید آب موجب گردید تا اهالی روستای عالم کلا لفور بنا به عادت دیرینه و ابا واجدادیشان با جمع آوری برنج و شیر و پختن شیر برنج(شیر آش) در امامزاده حیدر (ع) برای بارش باران این رحمت الهی دعا نمایند.این مراسم بومی،آیینی که شیلان کَشی نام دارد همواره در زمان عدم بارش طولانی مدت باران و یا در مواقعی که طی روزهای متمادی باران ببارد و نبود آفتاب برداشت محصول کشاورزیشان را غیر ممکن سازد برگزار می گردد.

۰ نظر ۱۶ تیر ۹۶ ، ۱۲:۵۱

شمشیر از رو بستن

جمعه, ۱۶ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۹ ق.ظ

ﺷﻤﺸﯿﺮ ﺍﺯ ﺭﻭ ﺑﺴﺘﻦ ﮐﻨﺎﯾﻪ ﺍﺯ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﻋﻠﻨﯽ ﻭ ﺁﺷﮑﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﭘﻨﻬﺎﻧﯽ.ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﮔﻮﯾﻨﺪﻩ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻫﻞ ﺧﺪﻋﻪ،ﺣﯿﻠﻪ ﻭ ﻓﺮﯾﺐ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺧﻨﺠﺮ ﺑﺰﻧﺪ.ﺁﺷﮑﺎﺭﺍ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﺧﺎﻓﻪ ﻭ ﺍﺭﻋﺎﺏ ﺩﺷﻤﻦ ﻭ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺑﯿﻢ ﻭ ﻫﺮﺍﺳﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ.ﺩﺭ ﻋﺼﺮ ﺳﻠﺴﻠﻪﻫﺎﯼ ﺍﺧﯿﺮ ﺩﺍﺵ ﻣﺸﺪﯼﻫﺎ ﻭ ﻟﻮﻃﯽﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﺯﻣﺮﻩ ﻋﯿﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﺟﻮﺍﻧﻤﺮﺩﺍﻥ ﺩﺭ ﺁﻣﺪﻩﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﺩﺍﺏ ﻭ ﺭﺳﻮﻡ ﻋﯿﺎﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﻣﺤﻠﻪ ﺧﻮﯾﺶ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﻣﯽﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﺯ ﺛﺮﻭﺗﻤﻨﺪﺍﻥ ﻭ ﻣﺘﻤﮑﻨﯿﻦ ﻣﯽﺳﺘﺎﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻓﻘﺮﺍ ﻭ ﻣﺴﺘﻤﻨﺪﺍﻥ ﻣﯽﺑﺨﺸﯿﺪﻧﺪ.ﺑﻪ ﻋﻼﻭﻩ ﺩﺍﺵ ﻣﺸﺪﯼﻫﺎ ﻭ ﻟﻮﻃﯽﻫﺎ ﺩﺭ ﻫﺮ ﮐﻮﭼﻪ ﻭ ﮔﺬﺭ ﭼﻨﺎﻥ ﻗﺪﺭﺗﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﺁﻧﺎﻥ ﮐﺴﯽ ﺟﺮأﺕ ﻧﻤﯽﮐﺮﺩ ﺑﻪ ﻧﺎﻣﻮﺱ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﮐﺮﺩﻩ و ﺣﺘﯽ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﺑﺪ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﻨﺪ.ﻋﯿﺎﺭﺍﻥ و ﺟﻮﺍﻧﻤﺮﺩﺍﻥ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﻣﺠﺎﻣﻊ ﻭ ﺗﺸﮑﯿﻼﺕ ﻣﺤﺮﻣﺎﻧﻪ ﻭ ﭘﻨﻬﺎﻧﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﻤﯽﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺑﺸﻨﺎﺳﺪ ﻟﺬﺍ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﺎﻣﻮﺭﯾﺖ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭ ﻧﻤﯽﺑﺴﺘﻨﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﮐﻤﺮﺑﻨﺪ ﭼﺮﻣﯿﻦ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﯾﺮ ﻟﺒﺎﺱ ﺑﺮ ﮐﻤﺮ ﻣﯽﺑﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺣﻠﻘﻪ ﮐﻤﺮﺑﻨﺪ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﺁﻭﯾﺰﺍﻥ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ ﺑﻪ ﻗﺴﻤﯽ ﮐﻪ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻧﺸﻮﺩ ﺳﻼﺣﯽ ﺑﺮ ﮐﻤﺮ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺣﯿﺎﻧﺎ" ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ؛ﺑﻌﺪﻫﺎ ﮐﻪ ﺗﺸﮑﯿﻼﺕ ﻋﯿﺎﺭﯼ ﺭﻭﻧﻘﯽ ﯾﺎﻓﺖ ﻭ ﮐﺎﺭ ﻋﯿﺎﺭﺍﻥ ﺑﺎﻻ ﮔﺮﻓﺖ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﮐﻪ ﺩﺷﻤﻦ ﺭﺍ ﺿﻌﯿﻒ ﻭ ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻣﯽﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﭘﻨﻬﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﻧﻤﯽﺩﯾﺪﻧﺪ ﺑﺪﻭﻥ ﻫﯿﭻﮔﻮﻧﻪ ﺑﯿﻢ ﻭ ﻫﺮﺍﺳﯽ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭ ﻣﯽﺑﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﺷﻤﻦ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﺎﯼ ﺩﺭ ﻣﯽﺁﻭﺭﺩﻧﺪ.ﺍﯾﻦ کار ﺭﻓﺘﻪ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﺮ ﺍﺛﺮ ﻣﺮﻭﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﻪﺻﻮﺭﺕ ﺿﺮﺏﺍﻟﻤﺜﻞ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻣﺒﺎﺭﺯﺍﺕ ﻋﻠﻨﯽ ﻭ ﺁﺷﮑﺎﺭ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺗﺤﻘﯿﺮ ﻭ ﺗﺨﻔﯿﻒ ﻃﺮﻑ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻭ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﻗﺮﺍﺭ میﮔﺮﻓﺖ.

۰ نظر ۱۶ تیر ۹۶ ، ۱۱:۱۹
یک دوره کلاس آموزشی راههای پرورش و نگهداری از طیور خانگی در روستای عالم کلا لفور برگزار گردید.در این کلاس های آموزشی دو روزه که روزهای سه شنبه و چهارشنبه(۱۳ و ۱۴ تیر۱۳۹۶) در مسجد محل و با حضور جمعی از بانوان روستا برپا گردید کارشناسان دامپزشکی استان مازندران به تشریح انواع بیماری پرندگان خانگی،راههای پیشگیری و درمان بیماری های طیور،نحوه ی پرورش طیور،محل مناسب برای نگهداری پرندگان پرداختند و به سوالات مختلف شرکت کنندگان درباره زمینه مورد بحث پاسخ دادند. 
یادآور می شود پرورش مرغ بومی علاوه بر تامین پروتئین مورد نیاز روستاییان می تواند به افزایش درآمد خانوارهای روستاییان از طریق پرورش و فروش آنها بیفزاید.
۰ نظر ۱۵ تیر ۹۶ ، ۱۴:۲۳

اتوبوسی که با اسید مورچه کار می کند

پنجشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۶، ۰۱:۴۱ ب.ظ

محققان دانشگاه آیندهوون هلند اتوبوسی طراحی کرده‌اند که با استفاده از فرمیک‌ اسید به جای سوخت‌های فسیلی می‌تواند کار کند.به نقل از انگجت، حرکت کردن خودروها و وسایل نقلیه با استفاده از سوخت‌های جدید و گاهی عجیب و غریب همواره یک هدف جالب برای محققان بوده است.کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی در جهت جلوگیری از آلودگی هوا و تغییر اقلیم مدت‌هاست که در اولویت محققان و شرکت‌های فعال در عرصه فناوری خودرویی قرار دارد.اتوبوس طراحی شده از سوی محققان دانشگاه آیندهوون با استفاده از انرژی فرمیک‌ اسید برق تولید می‌کند.فرمیک اسید (جوهر مورچه) یا متانوئیک اسید، ساده‌ترین عضو گروه کربوکسیلیک اسیدها است. فرمول شیمیایی آن HCOOH بوده و در طبیعت در نیش حشراتی مانند مورچه و زنبور یافت می‌شود. همچنین ترکیب عمده، ماده گزش‌زا در برگ گزنه‌است. ریشه لغوی فرمیک اسید از نام لاتینی مورچه (Formica) گرفته شده‌ است. زیرا این ترکیب اولین بار از تقطیر تخریبی مورچه به دست آمد.اسید فرمیک به خوبی با آب و بیشتر حلال‌های آلی قطبی مخلوط می‌شود. در هیدروکربن‌ها هم تا حدی حل می‌شود. اسید فرمیک در فاز گازی و در هیدروکربن‌ها به صورت دیمرهایی است که با پیوند هیدروژنی به هم متصل شده‌اند. در فاز گازی پیوند هیدروژنی میان مولکول‌های اسید فرمیک باعث انحراف از قانون گازهای ایده‌آل می‌شود. اسید فرمیک در حالت مایع و جامد شامل شبکه‌ای نامحدود از مولکول‌هایی است که با پیوند هیدروژنی به هم متصل هستند.در صورت تشکیل هریک از این ترکیبات، تجزیه شده و مونواکسید کربن ایجاد می‌کنند. حرارت دادن اسید فرمیک باعث تجزیه آن بر Co می‌شود. اسید فرمیک به آسانی احیاء شده و به فرمالدئید تبدیل می‌شود. اسید فرمیک تنها کربوکسیلیک اسیدی است که توانایی شرکت در واکنش‌های افزایشی به همراه آلکن‌ها را دارد. اسید فرمیک و آلکن‌ها به آسانی با هم واکنش داده و استرهای فرمات ایجاد می‌کنند. اسید فرمیک در حضور اسید سولفوریک و هیدروفلوئوریک اسید، در واکنشی موسوم به کخ شرکت کرده و اسیدهای کربوکسیلیک بزرگ‌تر ایجاد می‌کند.سیستم طراحی شده توسط تیم محققان دانشگاه آیندهوون کربن آزاد شده در پروسه شکستن فرمیک اسید را در تولید برق استفاده می‌کند و به همین دلیل کاملا پاک است.این سیستم 42 هزار برابر مدل‌های پیشین طراحی شده توسط این تیم قدرت دارد و 25 کیلووات توان تولید می‌کند.در حال حاضر این اتوبوس در حال انجام تست‌های پایانی است و محققان امیدوارند تا پایان سال جاری این اتوبوس راهی جاده‌ها شود.

۰ نظر ۱۵ تیر ۹۶ ، ۱۳:۴۱

تیر سوزان در عالم کلا

چهارشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۵ ب.ظ

گرمای بی سابقه هوای در روزهای سه شنبه و چهارشنبه(۱۳و۱۴تیرماه۱۳۹۶)روستاییان عالم کلا لفور را همچون سایر نقاط دیگر استان مازندران به شدت کلافه نمود ضمن آنکه قطعی آب در بخشهای بالادست روستا وضع زندگی در این بخش از روستا را به کلی مختل نمود.از سوئی دیگر عدم بارش باران در چند وقت اخیر موجب کمبود و جیره بندی آب زمین های شالیزاری شد و بیم آن می رود که با ادامه این روند  دسترنج چند ماهه شالیزاران سخت کوش عالمی به هدر رود.

۰ نظر ۱۴ تیر ۹۶ ، ۲۳:۰۵

شعر دل

چهارشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۹ ب.ظ

گویند در مجلسی از ژولیده نیشابوری پرسیدند می توانی فی البداهه شعری بگویی که در آن ده تا کلمه "دل" باشد و هرکدام معانی مختلفی داشته باشد؟! ژولیده رباعی زیر را در همان مجلس سرود:

دلبری با دلبری دل از کفم دزدید و رفت

هرچه کردم ناله از دل،سنگدل نشنید و رفت

گفتمش ای دلربا دلبر ز دل بردن چه سود؟

از ته دل بر من دیوانه دل خندید و رفت

۰ نظر ۱۴ تیر ۹۶ ، ۲۲:۲۹

آیین کلنگ زنی طرح آبرسانی به لفور

چهارشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۶، ۰۲:۴۰ ب.ظ

آیین کلنگ زنی احداث تصفیه خانه و طرح آبرسانی به سوادکوه و ۱۴ روستای لفور با حضور مهندس چیت چیان وزیر نیرو،دکتر سید علی ادیانی نماینده مجلس شورای اسلامی،مهندس جانباز مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و تنی چند از مسئولان برگزار گردید.در این مراسم وزیر نیرو با اشاره به اینکه به مردم منطقه لفور در احداث سد و عدم بهره‌مندی آنان از آّب سد ظلم شده افزود: از ابتدای دولت یازدهم و هنگامی که از موضوع آب‌رسانی لفور مطلع شدم، پیگیر موضوع شدم.همچنین دکتر سید‌ علی ادیانی نیز با اشاره به اینکه امروز برای مردم حوزه انتخابیه برای کلنگ‌زنی احداث تصفیه‌خانه و آب‌رسانی، عید است،گفت: فعالیت در حوزه آب‌رسانی مسئولیت ارزشی و انسانی است و آب و هوا با استمرار و کیفیت زندگی ارتباط مستقیم دارد.

۰ نظر ۱۴ تیر ۹۶ ، ۱۴:۴۰

سیستم رادیویی برای ارسال متن،صدا و تصویر

سه شنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۶، ۰۳:۰۴ ب.ظ

یک شرکت استارتاپی قصد دارد توسط یک دستگاه، گوشی‌های هوشمند را به یک دستگاه انتقال دو طرفه ایمن برای تبادل عکس، متن و صدا بدون نیاز به هرگونه شبکه سلولی و بی‌سیم تبدیل کند.به نقل از سیکر، شرکت "سونت لبز" (Sonnet Labs) یک کمپین جمع‌آوری اطلاعات برای ایجاد یک سیستم رادیویی دوطرفه برای ارسال متن، صدا و تصویر بدون نیاز به هیچ‌گونه ارتباط سلولی یا شبکه بی‌سیم راه‌اندازی کرده است.این شرکت استارتاپی که در تورنتو کانادا واقع شده، در حال توسعه یک افزونه(لوازم جانبی) تلفن همراه است که کاربران را قادر می‌سازد تا بدون نیاز به هرگونه ارتباط سلولی، شبکه بی‌سیم و هر چیز دیگری به تبادل اطلاعات بپردازند.این فناوری از پهنای باند فرکانس رادیویی دوربرد برای اتصال گوشی‌های هوشمند تا فاصله چندین کیلومتری بهره می‌برد.این افزونه که "Sonnet" نام دارد گوشی را به یک رادیوی خانگی یا یک دستگاه رادیویی دوطرفه تبدیل می‌کند. این ایده در واقع بر روی یک فناوری رایج اما قدیمی پیاده شده و تنها امکانات و قابلیت‌های جدیدی روی آن نصب شده است.این سخت‌افزار یک شش‌ضلعی نازک پلاستیکی به اندازه یک همبرگر کوچک است. می‌توان آن را همراه داشت تا به صورت بی‌سیم با گوشی متصل شود و بتوان با همه دستگاه‌های دیگر که به "Sonnet" متصل هستند تبادل متن، صدا، تصویر و مختصات مکان داشت."sonnet"این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که در نقاطی که دسترسی به شبکه اینترنت وجود ندارد بتوانند ارتباط برقرار کنند. همچنین برای افرادی نظیر کوهنوردان و استفاده در موقعیت‌هایی مانند حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی مفید واقع می‌شود.برد این دستگاه در شرایط عادی 1600 متر و در شرایط ایده‌ال تا دو برابر این میزان است. همچنین در فضای بسته توانایی اتصال تا 500 متر را دارد.شایان ذکر است که از این دستگاه می‌توان برای شارژ کردن گوشی هم استفاده کرد.

۰ نظر ۱۳ تیر ۹۶ ، ۱۵:۰۴

پروانه مافی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از منطقه لفور دیدن نمود؛وی در این مورد می افزاید:چند روز پیش فرصتی پیدا شد تا از طبیعت بی نظیر سد لفور در سوادکوه دیدن کنیم.در کنار حفظ طبیعت، فضای جذابی برای تفریح و اشتغال مردم فراهم آمده بود. به نظرم جاذبه این سد فرصت ویژه ای برای رونق بخشیدن به منطقه و اشتغال جوانان هست.خوشبختانه طی صحبتی که با معاون وزیر نیرو و نماینده محترم منطقه داشتم متوجه شدم که حوزه این سد طرح مصوب و مطالعات گردشگری دارد، امیدوارم که با معرفی یک سرمایه گذار خوب بتوان یک حرکت شایسته برای مردم خونگرم سوادکوه صورت داد.

پروانه

۰ نظر ۰۹ تیر ۹۶ ، ۰۸:۵۵

آیین شیرآش پزون

پنجشنبه, ۸ تیر ۱۳۹۶، ۰۹:۰۷ ق.ظ

طشیرآش

*آیین شیرآش پزون که همه ساله یک روز بعد از عید سعید فطر در روستای خرکاک سوادکوه شمالی با حضور هنرمندان استانی و شهرستانی و اهالی دهستان لفور برگزار می گردد.

۰ نظر ۰۸ تیر ۹۶ ، ۰۹:۰۷