روستای عالم کلا لفور

معرفی روستای عالم کلا لفور

روستای عالم کلا لفور

معرفی روستای عالم کلا لفور

طبقه بندی موضوعی

کاربرد وسایل چوبی در روستای عالم کلا لفور:

پنجشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۳۴ ب.ظ

جنگل های انبوه و به تبع آن فراوانی چوب موجب گردیده است تا از زمانهای بسیار دور ساخت وسایل چوبی در استان مازندران و روستای  عالم کلا لفور رایج باشد .مردم  روستای عالم کلا لفور در کنار استفاذه از وسایل فلزی از وسایل چوبی نیز استفاده می نمودند.اگر چه امروزه استفاده از وسایل چوبی بیشتر جنبه تزئینی دارد لکن تا قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی،بسیار از این وسایل استفاده می شد.گالش ها یا همان دامدارهای آبادی در کنار کارهای دیگرشان با وسایل ابتدائی لیکن با مهارت فوق العاده شان وسایل چوبی زیبا و کاربردی مختلفی خلق می نمودند که هنوز در صندوقچه برخی افراد کهن سال می توان نمونه هایی از این شاهکارهای زیبای بشری را به نظاره نشست.در ذیل به سه مورد از مصنوعات چوبی پُرکاربرد اشاره می نمائیم.

کَچِه:چیزی شبیه به قاشق بود با این تفاوت که سر قاشق  بیضوی است اما سر آن گِرد بود و بیشتر از چوب درخت شمشاد ساخته می شد.

پِلاکَر:در واقع همان کف گیر چوبی است که از آن برای کشیدن برنج از دیگ استفاده می شود که همچنان در برخی منازل از آن استفاده می شود.

کِترا:همان ملاقه چوبی است. چیزی شبیه به کچه در اندازه ای بزرگتر و سری گودتر از آن.عمدتا" از آن برای  هم زدن آش دوغ استفاده می شود تا آش دوغ ته نگیرد (نبرد).

      کترا

کچه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی